Новини

(3 голосiв)

Україна багата на родючі землі, і це знає кожен її житель. Вона займає лідируючі позиції в сільському господарстві Європи. Фермерських господарств на 1 січня 2019 року в Україні становить близько 46 тисяч. І дає можливість працювати більш 100 тисячам українців.

Але чи знаєте Ви, що кожен повнолітній український громадян вправі отримати 2,000 га землі безкоштовно для ведення особистого селянського господарства, і ця норма фіксована в Земельному кодексі України. Це дійсно так. Здійснити це не так уже й просто. Вся справа в паперовій бюрократії, хоч і уряд намагається зробити все можливе для зменшення терміну оформлення документів. Який перший крок до отримання 2 га землі? Які документи необхідні для цього? Розповімо далі.

Отримати 2 га землі - першорядні кроки

Отримання землі безкоштовно означає, що землю після оформлення документів Ви отримаєте, але за оформлення документів платити доведеться. Вартість оформлення по Україні різна, від 4 до 12 тисяч гривень.

Насамперед потрібно звернутися з проханням в письмовому вигляді, про безоплатну передачу землі до відповідного органу. Згідно з Земельним кодексом України цими органами є:

Для земель комунальної власності:

  • Сільська рада;
  • Міська рада;
  • Сільська рада;

Для земель власність, якої знаходиться у держави:

  • Районні державні адміністрації;
  • Держгеокадастр;

Заява складається з паспортних даних громадянина України, прописки, орієнтовну площу земельної ділянки, її цільове призначення та додатки. До додатків ставитися графічні матеріали розташування земельної ділянки, згода землекористувача.

Для оформлення графічних матеріалів можете скористатися Публічної кадастрової картою України. Вона доступна у вільному користуванні, але за більш детальною інформацією про ту чи іншу земельну ділянку необхідно зайти на сайт за допомогою ЕЦП.

Пам'ятайте про те, що ці документи потрібні згідно ст. 118 Земельного кодексу, і відповідні органи можуть зажадати від Вас і інші документи і довідки, які не фіксовані цією статтею.

Після подачі заяви протягом 1-го місяця Вам повинні відповісти уповноважений орган з дозволом про розробку проекту землеустрою.

Процедура оформлення при отриманні 2 га землі - наступні кроки

Після відповіді уповноваженого органу, Вам необхідно звернутися в організацію, яка займається розробкою проектів землеустрою. Після укладення договору про надання послуг та оплати їх, фірма почне виконувати проект. В таких організаціях є сертифікований землевпорядник, і геодезисти з наявними приладами. Вони виїжджають на місце і проводять точний вимір обраного Вами ділянки.

Знайти таку організацію Вам допоможе державний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників. Пакет документів під назвою «Проект землеустрою» оформляється приблизно від 2 до 3 місяців. Це залежить від навантаження на інженера.

Після виготовлення проекту та узгодження необхідно подати заяви про затвердження проекту до відповідного органу, який видав дозволи на розробку проекту. Протягом 14 днів Ви отримаєте рішення про його затвердження. Після чого можете зареєструвати право власності на цю земельну ділянку. Це відбувається в ЦНАП.

Вся ця процедура отримання 2 га землі може тривати до півроку. Це пов'язано, на жаль, з бюрократичною стороною питання.

Що робити після отримання 2 га землі?

Ви пройшли весь шлях від бажання отримати землю, до наявності на руках документів, що підтверджують ваше право власності на землю і можете займатися сільським господарством. Або укласти договір з фермером, в оформленні оренди на землю допоможе Вам наша компанія.

Якщо Ви приймете рішення займатися самостійно, потрібно врахувати що Держгоекадастр контролюватиме використання земель за призначенням. Тобто Ви не зможете на даній ділянці побудувати щось і узаконити.

(8 голосiв)

Про поновлення договорів оренди землі, особливо державної власності, написано багато.

Але на практиці, зазвичай виникає ряд нюансів пов’язаних з відсутністю чіткого регулювання порядку розгляду Орендодавцем (уповноваженим органом державної влади), заяв з цього питання та неоднозначною судовою практикою.

Не зайвим буде нагадати найперші дії пов’язанні з підготовкою до поновлення договору оренди землі.

По-перше. Проаналізувати договір оренди землі на предмет строку подання листа – повідомлення. Такий строк, в більшості випадків становить – 1 місяць (30 днів). Але, в деяких випадках може бути зазначено – 60 днів, 90 днів. З власної практики, виключні випадки – 120 днів, 180 днів. Строк дії договору слід відраховувати від дати його державної реєстрації.  

По-друге. Підготувати лист-повідомлення про поновлення строку дії договору та пакет документів, який хоча законодавством не вимагається, але на практиці рекомендується додавати при зверненні до уповноваженого органу. ЄДИНИМ ОБОВ'ЯЗКОВИМ ДОДАТКОМ ДО ЛИСТА-ПОВІДОМЛЕННЯ Є ПРОЕКТ ДОДАТКОВОЇ УГОДИ. Серед іншого, це агрохімічний паспорт поля, витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, витяг з Державного земельного кадастру, докази належного виконання умов договору. Слід зауважити, що залежно від умов кожного конкретного договору такий перелік документів може бути розширено.

По-третє. Подати (направити поштою) лист-повідомлення про поновлення договору оренди Орендодавцю – це може бути сільська/селищна рада або управління Держгеокадастру в області. Обов’язково залиште собі докази подання такого листа (штамп з вхідною відміткою, чек про відправлення листа).

Строк розгляду такого листа-повідомлення становить 1 (один) місяць з моменту отримання. На практиці, наразі розпорядники земель готують відповідь вчасно. Проте, результат такого розгляду (наказ, лист, інше рішення) не завжди направляється заявнику. А тому, рекомендується тримати це питання на контролі та регулярно цікавитися результатом розгляду. За вашою вимогою відповідь може бути вручена наручно чи відправлено поштою.

І головне, в разі якщо Орендодавець вступає з Вами у переписку щодо зміни умов договору при його поновленні, слід врахувати наступне:

- така переписка не означає, що рішення про поновлення договору оренди землі буде обов’язково прийнято;

- зміна умов договору можлива лише за взаємною згодою сторін. Але у разі не досягнення такої згоди, переважне право на поновлення договору оренди припиняється (наприклад, Вам запропонують максимальну ставку орендної плати – 12%, а Ви не згодні з такою зміною);

- навіть якщо Орендодавець заперечує у поновленні договору оренди землі, Ви маєте право на звернення до суду з позовом про захист порушеного права.

В разі виникнення додаткових питань, буду рада поспілкуватися. 

З повагою, Олена Ляшенко.

(4 голосiв)

Оренда польових доріг

Земельні ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок становить 7 років.

Передача в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, здійснюється за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників та землекористувачів до належних їм земельних ділянок для використання їх за цільовим призначенням.

Оренда полезахисних лісосмуг

Статтею 37-1 Земельного кодексу України, що є новою нормою в земельному законодавстві, запровадженого оренду лісосмуг. Так, згідно даної норми, земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, передаються у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам з обов’язковим включенням до договору оренди землі умов щодо утримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.

Невитребувані та нерозподілені паї

Внесено зміни також і до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)". Статтею 13 тепер передбачено, що нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.

За позовом власнику невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємцю у разі пропуску строку для оформлення права власності на земельну ділянку з поважної причини суд може визначити додатковий строк, достатній для такого оформлення. У разі відсутності земель сільськогосподарських угідь колективної власності така земельна частка (пай) може бути виділена в натурі (на місцевості) за рахунок земель запасу комунальної власності відповідної територіальної громади (за наявності таких земель).

Землі колективних підприємств, що припинені.

Вирішена доля земель колективної власності колективних підприємст, що припинені. Так, землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Обмін земельними ділянками

Обмін (міна) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення, на іншу земельну ділянку, розташовану у цьому ж масиві, здійснюється лише у разі, якщо обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця між нормативними грошовими оцінками становить не більш як 10 відсотків.

Власники та орендарі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення, на період дії договору оренди можуть обмінюватися належними їм правами користування земельними ділянками шляхом взаємного укладання між ними договорів оренди, суборенди відповідних ділянок.

Істотна частина

Особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи. Право оренди землі набувається в порядку, встановленому Законом України "Про оренду землі".

Особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, є землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.

Строк емфітевзису скорочено до 50 років

Строк користування земельною ділянкою державної, комунальної та приватної власності для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) не може перевищувати 50 років.

(9 голосiв)

Держгеокадастр продовжує надсилати листи орендарям земельних ділянок державної власності щодо збільшення розміру орендної плати до максимального 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обґрунтовується така вимога зміною розміру земельного податку, підвищенням цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Також здійснюється посилається на внутрішній лист Держгеокадастру згідно якого рекомендовано поновлювати договори оренди за ставкою 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Як правило зміст листа є однаковим та розсилається всім орендарям, в договорах яких вказаний розмір орендної плати від 3 до 8 відсотків.

А у разі непогодження на внесення змін Держгеокадастр погрожує звернутися до суду.

В більшості випадків збільшення розміру орендної плати не є обов'язковими для орендарів. 

Нашими юристами розроблений шаблон листа-відповіді щодо збільшення розміру орендної плати,  та який сміливо використовується нашими клієнтами.

Суть листа полягає у законній відмові Держгеокадастру в укладанні додаткової угоди до договору щодо зміни розміру орендної плати.

Впевнено можна стверджувати, що законодавством України не передбачено права Орендодавця в односторонньому порядку змінювати умови договору.

Шаблон такого листа відповіді можна отримати натиснувши на посилання, зазначеного нижче. Однак окремо звертаємо увагу, що у Вашій ситуації можуть бути особливості, які відрізнятимуться від загальної практики. 

Якщо у Вас є додаткові питання, юристи ODIS GROUP готові надати на них відповіді.

Завантажити лист-відповідь.

 

(4 голосiв)

Автори проекту закону хочуть доповнити Конституцію статтею про фермерське господарство як основу АПК.

Верховна Рада включила до порядку денного сесії президентський законопроект про зміни до Конституції щодо розвитку фермерства та реалізації прав українців на землю, а також направила його до КСУ, повідомляє «Укрінформ».

За ухвалення постанови «Про включення до порядку денного сесії Верховної Ради України восьмого скликання законопроекту про внесення змін до статті 41 Конституції України щодо реалізації прав українських громадян на землю, збереження власності на сільськогосподарські землі в руках громадян України та сталого розвитку села на основі фермерських господарств і про його направлення до Конституційного Суду України" в цілому проголосували 267 народних депутатів.

У проекті закону йдеться про те, що в Україні необхідно створити всі соціально-економічні умови для запровадження ринку землі.

Законопроектом пропонується доповнити статтю 41 Конституції України новою частиною наступного змісту, що основою аграрного устрою України є фермерське господарство.

Конституційний Суд у своєму висновку має визначити, чи не суперечать такі зміни чинним статтям 157 і 158 Основного закону. Так, стаття 157 передбачає, що Конституція не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, або якщо вони спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України. З іншого боку, статтею 158 визначено, що законопроект про внесення змін до Конституції України, який розглядався Верховною Радою, і закон не був прийнятий, може бути поданий до ВР не раніше ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту. Водночас парламент протягом строку своїх повноважень не може двiчi змiнювати однi й тi самi положення Конституцiї.

Після висновку КС Верховна Рада винесе постанову на голосування.

(2 голосiв)

Кабінет міністрів, зокрема, розширив перелік банків, які прийматимуть документи на отримання фінансової допомоги від держави.

Уряд ухвалив рішення про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств. Про напередодні повідомив перший заступник міністра аграрної політики Максим Мартинюк.

«Уряд є достатньо гнучким та мобільним і оперативно реагує на запити галузі. Мінагрополітики у тісній співпраці з Асоціацією фермерів та приватних землевласників, громадськими організаціями напрацювали зміни, які суттєво скорочують перелік документів та вимог до потенційних отримувачів фінансової підтримки, а також розширюють преференції для фермерів та кооперативів», - повідомив Мартинюк.

За його словами, завдяки цим змінам доступ до надання коштів фермерським господарствам та кооперативам спроститься. Зокрема, фермерам частково компенсуватимуть кошти відповідно до сплаченого єдиного соціального внеску та надаватимуть фінансову підтримку новостворених господарств у період їх становлення з розрахунку на 1 гектар.

Також уряд розширив перелік банків, через які можна подавати документи на отримання фінансової підтримки. Крім того, збільшився перелік напрямів діяльності кооперативів, які отримуватимуть таку допомогу. Так, до молочарських та ягідних додали овочеві кооперативи та із заготівлі і переробки дикорослих ягід, грибів і рослин.

(3 голосiв)

Петро Порошенко сумнівається, що мораторій на продаж сільськогосподарської землі скасують найближчим часом.

Президент України Петро Порошенко висловив сумніви щодо можливості ухвалення найближчим часом рішення про створення ринку землі. Про це Президент заявив під час виступу з трибуни Верховної Ради, повідомляє «Інтерфакс-Україна».

«Я розумію, що, на жаль, шансів на виважене державницьке рішення щодо створення, наприклад, цивілізованого ринку землі... зараз буде важко провести», - сказав Порошенко.

При цьому він нагадав, що Європейський суд з прав людини визнав мораторій на вільний ринковий обіг землі таким, що порушує права українців.

Як відомо, в Україні з 2002 року діє мораторій на купівлю-продаж сільгоспугідь. Цю заборону Верховна Рада щороку подовжує. Нині мораторій діє до кінця 2018 року. У травні Європейський суд з прав людини ухвалив рішення про те, що постійне продовження в Україні мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення порушує права людини і закликав Україну якнайшвидше законодавчо врегулювати ринок сільгоспземель.